MY LOVE...MY SOUL...MY HEART

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Friday 20 April 2012

Sawi Pak Choy +Egg ToFu

Salam.. Arini saja nak entry blog camna cara nak masak sayur sawi Pak Choy + Egg ToFu....masakan mcm ni mmg masakan kegemaran saya,adik beradik & semua family saya termasuk Abah & Mak,dari dulu lg....mmg selalu sangat lah buat sayur ni.... Masaknya pon mudahhh sangat.......

1st.. Mcm biasa panaskan minyak...


Kemudian gorengkan dulu tauhu telur...



Bila Tahu Telur ni dah agak kekuningan,boleh lah di angkat...

Kemudian,Tumis bwg putih +cili api..(sapa yg suka pedas)
*saya kalau masak sayur tak pernah guna bwg merah... Sebab ckup sekadar bwg putih sahaja,baru sedap... Mcm chinese cook....




Kemudian,bila bwg putih dah naik bau,masukkan sos tiram...*kalau goreng sayur,saya wajib bubuh sos tiram sebab ia akan menyedapkan lg masakan saya*


Kemudian masukkan Egg tofu....


Masukkan sayur sawi Pak Choy...( kalau sawi hijau biasa,mmg tak sesuai yer..)


Masukkan air & garam secukup rasa... Last sekali baru masukkan tepung jagung....(unt memekatkan kuah)



Sayur Pak Choy ni kdg2 saya masak dengan cendawan tiram,cendawan shitake,atau d campur dengan soon*ataupon lebih di kenalo sbg "tali" oleh anak2 bertuah saya....
cara masaknya pon sama jer...


atas ni,kalau letak cendawan shitake...(rendam
Dulu cndawan shitake lam air seketika smpai ia lembut,kemudian baru senang d potong)



yg ni kalau letak cendawan tiram....



yg ni plak kalau letak soon...(soon pon kena rendam dulu lam air bagi ia lembut)




... Atas bawah ni contoh yg dah masak... Makan panas2 mmg sedap.... Biasanya saya bila nak makan,baru masak sayur ni... Sebab nak makan panas2......








- Posted from my iPhone

2 comments:

Marsha~ said...

sedapnyeeeeeeeeeeeeeeeeeeee sayur dgn tofu tuuuuuuuuu

Shyda luv Radzak said...

hehe..mmg sedap marsha..masak pon tak susah mana..

MEMORY SONG between ME & HUBBY