MY LOVE...MY SOUL...MY HEART

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Friday 1 July 2011

masak asam pedas TERBAIK...

salam semua...,
semalam saya masak lauk asam pedas ikan sembilang...biasanya macam biasalah saya jarang masak untuk makan tengahari...sebab hubby keje & bukannya balik makan kat umah....so kalo masak pon mesti petang ,,untuk menu makan malam,,,itupon kalo perlu masak...sebab kadang2 hubby balik keje,ada jer hubby dah tapau makanan itu ini...kdg2siap saya pesan lagi jangan tapau makanan tapi apa alasannya??

"ala ,,tadi abang makan tapi teringat kat sayang,,sbb sayang suka ni"
atau 
"ala,tadi abang lalu ternmpak ayam golek,teringat kat sayang.."

takpon kalo dulu punya alasan..."apalah sayang ni..orang lain kat luar tu punyalah hampa bila suaminya balik keje tak bawak apa2 makanan,,,tp sayang ni bila abang bawak balik makanan,tak bersyukur plak.."

ha..itulah ayatnya...+___+

tapi,bila isteri tersayangnya masak,memang makan banyak lah hubby...
terutama masak asam...hubby kata,(walaupon sapa yg baca ni meluat..hihihi) ,masak asam saya ni terbaik pada tekaknya,,kalah masak asam Muar ,Melaka....
alhamdullillah,yang penting hubby ikhlas cakap..& memang nampak lah setiap kali masak asam,memang hubby makan banyak sampai hirup2 kuah....

tapi tulah pulak..setiap kali pas makan apa sahaja masakan wife dia ni,mesti hubby cakap

  'banyak plak abang makan tu yang malas sayang masak tu...kalo hari2 macam ni memang takda harapan nak jaga badan "

atau,


"tu yang abang dah malas n tak suka makan kedai sekarang sebab isteri abang ni pandai masak "

wakakakakaka..ayat tak tahan kan??perasan sungguh saya ni ..walaupon ini kenyataan ...hehehehhee
memang masak asam ni masakan biasa semua orang tahu..cuma kdg2 kita tak menjadi nak buat kuah tu jadi pekat...kalo kuah cair,memang tak sedap !!

dulu saya masak asam pon kuahnya cair...memang tak menyengat langsung...tapi bila adik saya kawin ngan orang Johor yang memang terkenal dgn masak asam,terus adik saya belajar n turunkan resepi buat kami adik beradik...

hubby paling suka masak asam ikan sembilang,jenahak,terubuk,ikan tenggiri......
dulu saya tak penah makan masak asam ikan sembilang..tapi bila tahu hubby suka ikan sembilang,saya pon try jugak....fuuhhhhh..memang sedap lah ikan sembilang masak asam pedas...

kat sini saya ajar camna nak masak asam pedas...sebab kat pesbuk ramai yang mintak resepi....
saya tunjukkan cara saya lah erk...kalo anda ada cara lain,cara tersendiri.terpulanglah..saya hanya syer jer resepi saya ni...

1) bawang merah 5 ulas,bawang putih 3 ulas,bawang besar 1 biji..(pekatkan kuah),lada kering (tanpa biji).sikit halia,kunyit.......~~blender semua sampai hancur...

  *lada kering tu gunting kecik2,then rebus..pastu masa blender,jangan blender biji sekali...biji lada tu mesti buang)
*kunyit plak leh guna kunyit serbuk jer...~sesudu kecil dah cukup,,.

****************************************************************************

pastu panaskan periuk/kuali

*bila periuk panas,masukkan herba (ikut suka..tapi masak asam pedas kalo bubuh herba memang sedap)

ooo,,ada yang tak tahu herba tu apa..ok,saya upload pic herba ni...

herba..letak dalam sesudu kecik jer...kalau sapa suka bau n rasa  herbanya kuat,leh lah letak banyak sikit...
goreng kejap jer ,pastu baru masukkan bahan2 yang dah d blender tadi....

tumis sampai masak,sampai pecah minyak,sampai naik bau ....



pastu sebenarnya kalo nak kuah pekat,masukkan air asam jawa dulu...masukkan sikit2....pastu kacau lagi...


pastu baru masukkan ikan....then kacau seketika...pastu baru masukkan air lagi...sedikit demi sedikit...

*kalau nak masukkan air plak,saya ikut petua org bagi...masukkan air dalam bekas air asam jawa tadi..walaupon asam jawa hanya tinggal bijik sahaja,..*

masukkan daun kesum...& bunga kantan....(ikut suka u all lah erk,nak bubuh ke tak tapi kalo bubuh daun kesum + bunga kantan,,memang sedap !!! )

pastu masukkan bendi...( nak campur terung cina pon boleh,tomato pon boleh, atau tiga2 sekali pon boleh )
ikut selera memasing.....


tutup seketika bagi bendi /terung tu empuk...~tapi jgn lelama sangat plak yer??nanti kecut mecut plak bendi tu ilang plak zat nya hehehehe


yeay..dah masak..siap d hidangkan...

selamat mencuba kengkawan....

*mungkin uolls ada yang tak tahu kot..masak asam pon kalo nak bubuh kicap manis best jugak nanti kuahnya rasa lagi sedap....tapi janganlah bubuh banyak cuma sesudu kecil jer...nanti kalo bubuh byk,kuah jadi hitam pulak....saya biasa guna kicap manis cap kipas udang....my peberet !! *



4 comments:

DaKoSue said...

thanks dot share tapi herba tu lau kt market mmg dio tulis herba kew hehe den ni buto cket nk kona bahan2 xzotik ni hehe

Unknown said...

Adeh...kecur plak Dot laaa...mmg peberet aku tu..tp tak jugak2 pas masak ni. Pelik kan org Johor tak pandai masak asam pedas..dah maleh nak masak mcm ni laaa..lagipun nan adoo org nak mkn. Nanti den trylah...eh, den kena kira berapa carbo asam pedas ni dulu..wakakakaka

Shyda luv Radzak said...

sue,,welkam....nnt ko try lah erk...herba tu ntah lah namanya halba kot..den pon tak pasti hehehe..kedai runcit2 pon ada lah neng....

Shyda luv Radzak said...

maria..hehehe..tkpa nnt ko balik kl ko sruh mak ko rehat dari masak..biar ko yg masuk dpor n masak...tnjjuk keterror an ko tu mask asam pedas terbaik hehehe

MEMORY SONG between ME & HUBBY