MY LOVE...MY SOUL...MY HEART

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Wednesday 22 February 2012

Donut oh donut..

Salam.. Nak ikutkan memang malas nak update blog yg hidup segan mati tak mahu ni...Walaupon boleh menaip bebila masa sebab guna iPhone...walaupon konon "hujung jari pon boleh",tp kalo dah malas ,memang takkan terbuat..

DONUT.. Sapa yg memang pandai buat kuih,minat buat kuih,memang akan gelakkan saya sebab baru pandai buat donut tp dah kecoh.. Haha.. Ala,apa saya kisah...sebab sebelum ni memang saya suka masak2 lauk,tp bab2 kuih&kek,saya tak minat langsung nak buat,apatah lg nak belajar...

Tetiba tergerak hati nak buat donut... Tambahan lagi teringat donut mak& my sis Shima yg selalu buat donut gebu2 & lembut...so terus kol my sis..& kebetulan mak pon ada kat umah my sis kat Putrajaya... Jadinya,dua2 lah ngajar saya buat donut by fon..hehehe..

Apa lagi.. Jom lah kita menguli...lain org lain cara erk..sata follow je apa yg my sis ajar...



Masukkan tepung,(suka hatilah byk mana,tp faham2 jelah kalo dah kena yis nanti,kembang... )
So agak2 lah nak buat unt berapa org makan...
*masukkan yis,marjerin 2 sudu,susu pekat 2 sudu,sikit gula...( bahan2 tu pun terpulang agak2 lah nak masukkan berapa byk...)lagipon adunan tu bukan nak manis sgt pon sebab nanti dah tentu donut ni disalut dengan gula..




Ni yis... Tak kisah lah nak pakai brand apa tp dari dulu saya tahu ni je yg selalu saya nampak hehe....




Pastu uli adunan sampai jadi doh...(yg penting bukan lembik &cair mcm adunan buat kuih jemput bilis)
Asalkan bila kita uli,adunan dah tak melekat2 di tangan...




Pastu dah leh terus buat donut.. Unt anak2 saya lg suka buat Donut ball..sebab kat kg bila mak buat,mmg bebudak suka sebab kecik2... Sekali ngap je.. Bukan kata bebudak je,mak budak,ayah budak,atok & uwan budak semua suka..




Donut ball...




Pastu goreng ...




Gaulkan kat gula pasir halus.. Kalo malas nak blender,beli jer terus gula icing...




Tadaaa... Dah siap... Amatlah suka hati ni bila saya sendiri yang rasa,memang lembut & gebu... Dpt lak makan panas2....




Juri tetap saya dlm setiap masakan... Hehe... Hubby pon senyum bila makan & kata sedap,,,!!!




Pastu saja suka2 buat donut celup coklat... Apa lg,dag tentu anak2 suka.... Ala2 Big Apple gitu !!
^__^




Alhamdullillah,pertama kali belajar buat donut hanya melalui telefon,saya dh boleh buat dengan jayanya hehe...

Bukan apa,donut memang senang nak buat tp tgok
Jugak kalo salah adunan ,tak menjadi jugak ..

Mcm kwn saya si Liza@mummy Rayyan,dia sms malam ni tadi katanya donutnya tak begitu menjadi....so pada Liza,takpa,blajar lagi k...

Try buat smpai ko berjaya buat donut yg betul2 gebu & lembut...




Ptg tadi ke Jusco,sempat plak beli acuan unt donut ni... Saja suka2 nak tgok samada cantik & ok ke tak kalo pakai acuan ni...just tekap kan je kat adunan.. Senang ...!!




Tak mahal pon benda alah ni...rm4.90 jer...




Malam ni sempat bancuh tepung sikit buat donut.. Rajin sebab saja nak guna acuan baru ni... Senyum lah hubby bila saya hidangkan minum malam ni donut .... Hehe....mentang2 baru pandai buat donut....



Posted using BlogPress from my iPhone

1 comment:

sHi Ma said...

resepi donut nie samo ngn resepi yg den belajar... tp baru sekali yo den buek jadi... pas2 dah xjadi2 mmg den jadi maleh.. huhuhu...

MEMORY SONG between ME & HUBBY