MY LOVE...MY SOUL...MY HEART

Daisypath Anniversary tickers Lilypie Third Birthday tickers Lilypie Second Birthday tickers

Friday 19 August 2011

Ikan Lampam Daun Kunyit

menu ikan lampam daun kunyit ni menu kami adikberadik paling suka...sebab dari dulu mak memang suka masakkan umtuk kami,sampailah sekarang.....Yang bestnya sebab mak masak dalam kuali & atas daun pisang.....so bertambah sedap lah lauk Ikan Lampam ni...

saya pon selalu gak buat ikan ni..tambahan pulak hubby memang penggemar ikan2 terutama ikan2 sungai...kalo beli ikan2 sungai memang bawak hidup2 kat umah terus masak...Fuyoooo...memang sedap...

cara2 nak masak Ikan Lampam daun kunyit ni memang senang je...

alaskan kuali dengan daun pisang ,,,( basuh dulu daun pisang tu yer..)
amik daun pisang yang hujung sekali sebab ia agak lembut...
pastu masuk ar kunyit & lada api..


pastu baru masukkan santan...

pastu masukkan daun kunyit yang telah di hiris...

(kalau tak hiris pon takpa,just koyak2kan jer..)
saya suka hiris sebab nanti dapat makan daun kunyit tu sekali...
kalau rajin hirislah halus2....tapi kalau tengok daun kunyit yang saya hris tu,agak2 rajin ke malas???hahahaha

itu jelah bahannya..pasal awang plak,seseka hatilah nak letak ke tak,sebab ada separuh org tu kalau gulai masak lemak cili api,dia letak bawang...

tapi kalau saya,memang takkan bubuh bawang langsung....!! sebab kalau letak bawang,ia dah merosakkan sikit rasa kuah gulai tu..(itu bg tekak saya lah...tak tahulah tekak uolsss.....)

so tenggekkan jelah atas api,kacau slow2..& letak garam....
pastu kalo dah masak sntannya,cukup masinnya ,baru masukkan pati santan...(tupon kalo uolss masak guna pati santan..)

kalau saya memang tak sah tak letak...tu sebab gulai saya sedap & pekat...heheheheh( sapa lagi nak puji kalau tak suami ku sendiri,,^__^ )

opppsss.....ada tambahan sikit untuk bagi rasa lagi sedap...

perahkan air asam limau kat gulai ikan lampam ni yer...memang sesuai !!
jangan plak kalau uols masak gulai ayam letak air asam limau kang !!

Selamat Mencuba..

tips:kalau org dulu2 memang suka pkai kunyit idup..tp bak kata chef2 ,kunyit serbuk lagi elok sebab senang gaul,rata,& gulai lagi cantik...

yup ,,,memang betul..saya memang suka guna serbuk kunyit..tp brand adabi jer....

kalau nak kuah gulai cantik,pkai kunyit adabi ni yer...sebab kalau pakai Babas,tak berapa cantik gulai tu..(eh ,nak cantik ke nak sedap??) of course lah nak dua2nya,cantik & sedap kan???
Tapi kalau masak kari2 ,memang saya akan pakai Babas...sebab Adabi plak tak berapa pekat...

jeng jeng jeng :-)


dah masak dah pon....ermmm sedap beb...hubby kalau makan tak puji apa yang saya masak,rasanya memang tak sah kot !! dan di iringi dengan ucapan terima kasihnya sebab saya masakkan sedap2 untuk dia...aminnnn berbaloi2 kalau masak untuk suami tercinta kan??terutama bila suami kita makan banyak2 dek sedapnya...

Syukur ~oklah semua...selamat bersahur ,dah pagi dah ni...


2 comments:

Unknown said...

Dot..aku tak makam ikan sungai/ikan dart..tukar pakai ikan laut aci tak??

Shyda luv Radzak said...

hehe ikan laut???ikut selera kot tp aku tak pernah plak buat maria hehehe

MEMORY SONG between ME & HUBBY